Algemene voorwaarden

1. Inleiding en toepassingsgebied

Yoojo is een netwerkplatform gewijd aan diensten aan huis, dat gebruikers in staat stelt advertenties te publiceren waarin diensten worden gevraagd (genaamd "Jobs") en dienstverleners in staat stelt hun diensten aan te bieden. Deze Gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing op alle geregistreerde gebruikers, zowel klanten als dienstverleners, en regelen het gebruik van het Yoojo-platform.

Yoojo is een handelsmerk van Netdistrict, een naamloze vennootschap geregistreerd bij de GriDie van Genève (Zwitserland) en met maatschappelijke zetel op het adres Chemin de Pré Fleuri 5, 1228 Plan-Les- Ouates.

2. Definities, rollen, verantwoordelijkheden en beperkingen

2.1 Definities

2.2 Rol van Yoojo

Yoojo is een bemiddelingsplatform dat het contact tussen klanten en dienstverleners vergemakkelijkt. Het platform stelt klanten in staat om advertenties voor diensten te publiceren en dienstverleners om hun diensten aan te bieden. Yoojo speelt geen rol in de levering van de dienst of in het contract tussen de klant en de dienstverlener, die als enigen verantwoordelijk blijven voor hun verplichtingen.

2.3 Rollen niet overgenomen door Yoojo

Yoojo speelt geen andere rol dan die van medium voor internetadvertenties en voor het met elkaar in contact brengen van partijen, en derhalve:

2.4 Aansprakelijkheid van de klant

2.4.1

Klanten zijn verantwoordelijk voor het verstrekken van nauwkeurige informatie en een gedetailleerde beschrijving van de gewenste diensten in hun advertenties. Ze verbinden zich ertoe de dienstverlener te betalen voor de geleverde dienst in overeenstemming met de overeengekomen voorwaarden.

2.4.2

Klanten erkennen dat alleen zij verantwoordelijk zijn voor alle inhoud die zij op de Site plaatsen (tekst, foto's, afbeeldingen, logo's of andere inhoud).

2.4.3

Klanten zijn verantwoordelijk voor het doen van alle noodzakelijke verklaringen aan overheidsinstanties in overeenstemming met de voorwaarden van de relatie die is aangegaan met de Dienstverlener.

2.4.4

Afhankelijk van de door de klant verstrekte gegevens kan Yoojo een aantal uren voorstellen om de dienst uit te voeren. Deze aanbevolen duur is louter indicatief. Alleen de Klant is in staat om de duur te bepalen waarvoor hij de Dienstverlener wil contracteren.

2.5 Verantwoordelijkheden van dienstverleners

2.5.1

De dienstverleners moeten bewijzen dat ze regelmatig kunnen werken in het land waar ze hun diensten aanbieden.

2.5.2

De dienstverleners zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit en prestaties van de aangeboden dienst. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het nakomen van hun verplichtingen tegenover klanten.

2.6 Beperkingen

2.6.1 Niet-subsidiabele diensten

Yoojo is een platform voor diensten aan huis. De lijst van diensten die beschikbaar zijn op het Platform kunnen op elk moment veranderen, afhankelijk van lokale regelgeving en de mogelijkheid van leden om de dienst aan te bieden.

Echter, zonder dat deze lijst volledig is, zijn de volgende activiteiten niet toegestaan op het platform:

2.6.2 Aanbieder vaardigheden

3. Ledenregistratie

3.1 Geschiktheid

Registratie op de Site staat alleen open voor natuurlijke personen die meerderjarig zijn volgens de wetgeving die geldt in het land waar de dienst wordt verleend en die volledig handelingsbekwaam zijn. Yoojo behoudt zich het recht voor om registratie te weigeren aan personen die niet voldoen aan deze Algemene Voorwaarden of aan de huidige wetgeving.

3.2 Registreren

Om een personeelsadvertentie of een Leveranciersprofiel te publiceren, moeten alle internetgebruikers zich registreren op de Site om Lid te worden. Om dit te doen, kunnen ze:

3.3 Geldigheid

Door zijn inschrijving te valideren, erkent de internetgebruiker dat hij het inschrijvingsformulier naar waarheid en zo nauwkeurig mogelijk heeft ingevuld aan de hand van de actuele persoonsgegevens. Indien een van de vereiste gegevens na verloop van tijd verandert, verplicht het Lid zich ertoe deze zo snel mogelijk te wijzigen in zijn of haar profiel.

4. Diensten en financiële voorwaarden voor klanten

4.1 Tarieven voor diensten aangeboden door Aanbieders

De dienstverleners zijn vrij om hun uurtarieven voor elke dienst te bepalen. Ze mogen hun tarieven op elk moment wijzigen, op voorwaarde dat ze boven het wettelijk bepaalde minimumuurtarief liggen.

De applicatie voorziet Aanbieders van statistische gegevens over prijzen per categorie. Deze gegevens dienen uitsluitend ter informatie en zijn niet verplicht.

2.6.2 Aanbieder vaardigheden

3. Ledenregistratie

3.1 Geschiktheid

Registratie op de Site staat alleen open voor natuurlijke personen die meerderjarig zijn volgens de wetgeving die geldt in het land waar de dienst wordt verleend en die volledig handelingsbekwaam zijn. Yoojo behoudt zich het recht voor om registratie te weigeren aan personen die niet voldoen aan deze Algemene Voorwaarden of aan de huidige wetgeving.

3.2 Registreren

Om een personeelsadvertentie of een Leveranciersprofiel te publiceren, moeten alle internetgebruikers zich registreren op de Site om Lid te worden. Om dit te doen, kunnen ze:

3.3 Geldigheid

Door zijn inschrijving te valideren, erkent de internetgebruiker dat hij het inschrijvingsformulier naar waarheid en zo nauwkeurig mogelijk heeft ingevuld aan de hand van de actuele persoonsgegevens. Indien een van de vereiste gegevens na verloop van tijd verandert, verplicht het Lid zich ertoe deze zo snel mogelijk te wijzigen in zijn of haar profiel.

4. Diensten en financiële voorwaarden voor klanten

4.1 Tarieven voor diensten aangeboden door Aanbieders

De dienstverleners zijn vrij om hun uurtarieven voor elke dienst te bepalen. Ze mogen hun tarieven op elk moment wijzigen, op voorwaarde dat ze boven het wettelijk bepaalde minimumuurtarief liggen.

De applicatie voorziet Aanbieders van statistische gegevens over prijzen per categorie. Deze gegevens dienen uitsluitend ter informatie en zijn niet verplicht.

4.2 Platform servicekosten

Het publiceren van een vacature op het Platform is gratis, maar er zijn servicekosten van toepassing bij het boeken van een Dienstverlener.

Het type facturering, de prijzen en de duur worden in elke aanbieding gedefinieerd en voor het einde van het bestelproces samengevat. Het contract voor de aankoop van serviceproducten wordt bindend wanneer op de relevante knop wordt geklikt om de bestelling te bevestigen.

De servicekosten bedragen 20% van het bedrag van de vergoeding van de Dienstverlener, met een minimum van 5 euro inclusief btw, behalve voor kinderopvang- en huisdierenoppasdiensten.

In het geval van kinderopvang of huisdierenoppasdiensten is betaling van de Dienstverlener niet verplicht via het platform; in dit geval brengen we alleen een vast bedrag in rekening voor het verbinden met de Dienstverlener.

Voor kinderopvang is het vaste tarief 9 euro inclusief btw.

Voor huisdierenoppas is het vaste tarief 12 euro inclusief btw.

De servicekosten geven de Klant de volgende rechten:

4.3 Loyaliteitsprogramma: "Yoojo VIP"

4.3.1 Inschrijving

Het "Yoojo VIP" loyaliteitsprogramma is bedoeld voor Klanten.

De inschrijving gaat in zodra er minimaal 6 uitkeringen zijn betaald tussen 01 januari en 31 december van het lopende jaar.

Het loyaliteitsprogramma is persoonlijk en kan niet worden overgedragen aan een andere persoon.

Het loyaliteitsprogramma is geldig tot 31 december van het volgende jaar en wordt verlengd zolang aan de toelatingscriteria wordt voldaan.

4.3.2 Voordelen

De VIP-status geeft de Klant recht op voordelen die op elk moment zonder voorafgaande kennisgeving kunnen veranderen.

Het huidige programma biedt de volgende voordelen:

4.4 Betalingsvoorwaarden

4.4.1 Elektronische betalingen

Elektronische betaaldiensten voor leden worden geleverd door Mangopay, waarvoor Yoojo de status van Betaalinstelling Agent heeft.

Door de Site te gebruiken, aanvaarden de leden van de Site de algemene gebruiksvoorwaarden van het Mangopay-platform, die kunnen worden ingezien op het volgende adres: https://yoojo.com/Mangopay_Terms-EN.pdf

Door Yoojo toe te staan betalingen te verrichten via Mangopay, stem je ermee in Yoojo te voorzien van juiste en volledige informatie over jou en geef je Yoojo toestemming deze informatie te delen, evenals informatie over transacties die zijn verricht via de betalingsoplossing die Mangopay biedt.

4.5 Bewijs van betaling

Het bewijs van de financiële transactie wordt geleverd door de gegevens die zijn geregistreerd door de online betalingsorganisatie die door Yoojo is geselecteerd. Leden worden verzocht het in hun account geregistreerde elektronische ticket voor persoonlijk gebruik te bewaren.

Facturatie van servicekosten, transacties tussen leden en certificaten zullen digitaal worden geproduceerd; er zullen geen papieren documenten meer zijn. Al deze elementen zullen, afhankelijk van de activiteit van de gebruiker, toegankelijk zijn op het Platform.

Transactiebewijzen geven een samenvatting van de door de Klant gevraagde dienst, de betreDende Dienstverlener en de overeengekomen prijs.

5. Yoojo hoes

Yoojo stelt alles in het werk om ervoor te zorgen dat het verzoek om diensten van de Klant onder de best mogelijke omstandigheden wordt uitgevoerd.

5.1 Yoojo Basisdekking

Yoojo kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade veroorzaakt tijdens de Diensten. Afhankelijk van de situatie is het aan de Klant of de Dienstverlener om de juiste verzekering te activeren.

Echter, om haar leden te ondersteunen en de oplossing van geschillen te vergemakkelijken, kan Yoojo aanbieden om Klanten tot 250 euro te compenseren voor schade veroorzaakt door de Dienstverlener in verband met een aanvraag voor een dienst geboekt en betaald op het Platform.

5.2 Yoojo Cover Plus

De klant kan zich abonneren op een Escort Plus pakket. De prijs van deze service zal worden berekend en duidelijk worden aangegeven op het moment van boeking volgens de servicecriteria.

Met de Plus-optie kunnen klanten profiteren van prioriteitsondersteuning door de klantenservice, toegang tot de conciërgeservice om gratis een andere dienstverlener in te schakelen en vervanging van beschadigde artikelen tot een limiet van 1500 Eurs.

5.3 Voorwaarden voor het verkrijgen van compensatie

Om in aanmerking te komen voor compensatie, moet de Klant bewijzen dat de Dienstverlener de oorzaak is van de schade en moet hij passend bewijs leveren om de kosten van de schade te bepalen, zoals een aankoopfactuur of oDerte.

5.4 Uitsluiting

Diefstal, verlies of verdwijning van goederen die aan Yoojo zijn toevertrouwd kunnen niet door Yoojo worden aangepakt. Juridische stappen zullen moeten worden ondernomen bij de bevoegde autoriteiten.

6. Annuleringsvoorwaarden

7. Klachten en geschillenbeslechting

Op het moment van de boeking wordt de tussen de partijen overeengekomen vergoeding in escrow in de portemonnee van de Klant bewaard zolang de Klant de betaling aan de Dienstverlener niet heeft bevestigd.

Yoojo moedigt de minnelijke schikking van geschillen tussen klanten en dienstverleners aan. Als er geen overeenstemming kan worden bereikt, kunnen gebruikers een beroep doen op de interne klachtenafdeling van Yoojo door een verzoek in te dienen via ons klachtenportaal.

8. Diensten en financiële voorwaarden voor dienstverleners

9. Uitsluiting of terugtrekking van een Lid

9.1 Schending van de algemene voorwaarden

Elke inbreuk op deze Algemene Voorwaarden door een Lid kan leiden tot uitsluiting van de Site.

9.2 Andere redenen voor uitsluiting

In het algemeen verbinden de Leden zich ertoe de Site niet te gebruiken met als doel:

9.3 Gevolgen van uitsluiting

In het geval van uitsluiting van een Lid, kan Yoojo niet aansprakelijk worden gesteld en worden alle vacatures en/of dienstverlenersprofielen verwijderd.

9.4 Verwijdering van een account door een Lid

9.5 Inactiviteit

Als het lid 365 opeenvolgende dagen inactief is, wordt de account als verlaten beschouwd en bijgevolg gedeactiveerd.

Aan het einde van deze periode van inactiviteit wordt de account als verlaten beschouwd en dus verwijderd volgens dezelfde regels als in de vorige paragraaf beschreven. De Klant kan echter het saldo van de Portemonnee terugkrijgen door een eenvoudig verzoek per e-mail te sturen naar contact@yoojo.com, binnen 12 maanden nadat de account is verwijderd.

10. Clausule achtergrondcontrole provider

10.1 Achtergrondcontroles van dienstverleners

Om de veiligheid en het vertrouwen binnen de Yoojo gemeenschap te waarborgen, kan elke Aanbieder worden onderworpen aan een antecedentenonderzoek voordat hij zich registreert op het Platform of tijdens het gebruik ervan. Deze procedure kan, binnen de grenzen van de toepasselijke lokale wetgeving, de volgende elementen bevatten:

  1. Identiteitscontrole: Yoojo behoudt zich het recht voor om de identiteit van de Aanbieder te bevestigen aan de hand van oBiciële identiteitsdocumenten die door de Aanbieder worden verstrekt.
  2. Controle van strafbladen: Voor zover wettelijk toegestaan kan Yoojo gebruik maken van gespecialiseerde diensten van derden om te controleren of de Aanbieder geen relevante strafrechtelijke veroordelingen heeft die de veiligheid van Gebruikers in gevaar kunnen brengen.
  3. Beroepskwalificaties en licenties: Aanbieders moeten de nodige licenties, vergunningen of certificeringen overleggen voor de diensten die via Yoojo worden aangeboden, in overeenstemming met de lokale wetgeving. Yoojo controleert deze documenten niet systematisch, maar kan om overlegging ervan vragen als onderdeel van het achtergrondonderzoek.

10.2 Toestemming van de serviceprovider

Door zich te registreren op Yoojo, stemt de Aanbieder in met dit antecedentenonderzoek en gaat ermee akkoord dat zijn gegevens worden doorgegeven aan de verificatiepartners van Yoojo, uitsluitend ten behoeve van het uitvoeren van dit onderzoek. Informatie verzameld als onderdeel van dit proces zal worden behandeld in overeenstemming met Yoojo's Privacybeleid.

10.3 Beperking van aansprakelijkheid

Yoojo streeft ernaar een veilige omgeving te bieden door het uitvoeren van controles, maar geeft geen garantie voor de juistheid, volledigheid of actualiteit van informatie verkregen door middel van achtergrondcontroles. Yoojo aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor onjuiste voorstellingen van zaken of fouten in de informatie die wordt verstrekt door de aanbieder of diensten van derden.

11. Bescherming van persoonlijke gegevens

In overeenstemming met de wetgeving inzake gegevensbescherming zet Yoojo zich in voor de bescherming van de persoonsgegevens van gebruikers. Deze gegevens worden uitsluitend verzameld en verwerkt ten behoeve van het gebruik van het platform.

Raadpleeg voor meer informatie ons Privacybeleid.

12. Intellectueel eigendom

12.1 Yoojo intellectueel eigendom

Yoojo bezit de intellectuele eigendomsrechten op de Site die beschouwd wordt als drager van de door de Leden gepubliceerde advertenties (architectuur van de Site, organisatie van de functionaliteiten, ergonomie, software functionaliteiten, etc.). Elke reproductie van de elementen van de Site zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Yoojo kan een inbreuk vormen en kan leiden tot civiele en/of strafrechtelijke aansprakelijkheid van de auteur.

12.2 Gebruik van extern intellectueel eigendom op de site

De Leden verbinden zich ertoe geen enkel element (tekst, foto, afbeelding, logo of andere creatie of teken waarop intellectuele eigendomsrechten rusten) op de Site te publiceren zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de houder van de rechten.

Indien nodig, verlenen de Leden Yoojo een licentie om gebruik te maken van de intellectuele eigendomsrechten die verbonden zijn aan de inhoud die zij op de Site plaatsen. Deze wereldwijde licentie en voor de duur van de betreDende rechten omvat in het bijzonder het recht voor Yoojo om deze inhoud te reproduceren, te representeren of aan te passen om de optimale presentatie ervan op de Site mogelijk te maken (in het bijzonder met betrekking tot het grafisch charter en de technische prestaties).

13. Afstand van verhaal

De Leden van het Yoojo platform (Klanten en Aanbieders) erkennen uitdrukkelijk dat Yoojo uitsluitend optreedt als tussenpersoon om het contact tussen gebruikers te vergemakkelijken. Door gebruik te maken van het Platform, stemmen Leden ermee in om onherroepelijk af te zien van enig verhaal tegen Yoojo voor:

  1. Schade in verband met de levering van diensten: Leden doen afstand van elk recht op verhaal tegen Yoojo voor claims, verliezen, kosten of schade van welke aard dan ook die direct of indirect voortvloeien uit de levering van diensten, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, schade aan eigendommen, lichamelijk letsel of financieel verlies veroorzaakt door de dienstverlener of optredend tijdens de levering van diensten.
  2. Gevolgschade: Yoojo is niet aansprakelijk voor gevolgschade, winstderving, verlies van gegevens, bedrijfsonderbreking, of extra kosten als gevolg van het gebruik of het niet kunnen gebruiken van het platform, inclusief in verband met geschillen of dienstonderbrekingen.
  3. Verantwoordelijkheid voor het contract tussen de leden: Aangezien de klant en de dienstverlener als enigen verantwoordelijk zijn voor hun respectieve verbintenissen, kan geen enkel verhaal worden uitgeoefend tegen Yoojo in geval van niet-uitvoering, gebrekkige uitvoering of een contractueel geschil dat ontstaat tussen de leden van het platform.
  4. Verzekering en Dekking: In gevallen waarin garantiedekking (zoals het Yoojo Dekkingsprogramma) van toepassing is, zijn de maximale schadevergoedingsbedragen strikt beperkt tot de bedragen zoals vermeld in het betreDende onderdeel. Er kan geen verzoek tot aanvullende schadevergoeding aan Yoojo worden gedaan buiten deze grenzen.

Deze afstand van verhaal is van toepassing voor zover maximaal is toegestaan door de wet. Als een verplichte lokale wet deze afstandsverklaring beperkt, wordt deze alleen toegepast voor zover toegestaan.

14. Toepasselijk recht en jurisdictie

Deze Algemene voorwaarden vallen onder de wetten van Zwitserland, met uitsluiting van de regels of principes van conflicterende wetten op internationaal privaatrecht. Als u echter in een ander land dan Zwitserland woont, kunnen deze Algemene voorwaarden onderworpen zijn aan de verplichte wetten en regels voor consumentenbescherming die van kracht zijn in het land waar u woont en die u aanvullende rechten kunnen verlenen.

Elk meningsverschil, claim of geschil voortvloeiend uit deze Algemene Voorwaarden of uw lidmaatschap moet worden beslecht voor de bevoegde rechtbanken in Zwitserland, tenzij anders bepaald door de verplichte wetten voor consumentenbescherming die van toepassing zijn in het land waar u woont.

De ongeldigheid of ontoepasbaarheid van bepaalde contractuele bepalingen heeft geen invloed op de geldigheid van de andere contractuele bepalingen. In dit geval moet de ongeldige of ontoepasselijke bepaling door de partijen worden vervangen door een nieuwe geldige of toepasselijke bepaling.